draagvlak

Terugblik / Overtuig met een goed verhaal: 3 vragen en antwoorden

Je wil dat lokale politici weten hoe relevant en noodzakelijk de werking van jouw cultuur- of gemeenschapscentrum, cultuurdienst, bibliotheek, IGS … is. Maar je weet niet hoe dat aan te pakken.

Op 6 maart 2024 vertelde Ken Veerman in een webinar hoe je lokale politici voeling kan geven met de relevantie van je organisatie. Dat doe je door het vertellen van verhalen, die je afstemt op je toehoorder. Idealiter vertaal je de vaak wat abstracte missie van je organisatie naar een concreet verhaal, dat een oplossing biedt voor een reëel probleem.

We stelden Ken ook enkele vaak voorkomende vragen over het creëren van draagvlak. Vragen die we eerder verzamelden, én vragen die tijdens het webinar naar boven kwamen.

Vraag 1 / Wat als een politicus, bijvoorbeeld een schepen, geen interesse heeft in cultuur?

Vraag je eerst af waarom die politicus niet overtuigd is. Kijk eerst kritisch naar jezelf: heb ik wel al moeite gedaan? Weet ook dat je moet investeren in de relatie. Ga dus meer dan één keer in dialoog en bouw zo een relatie op. Ga dus niet vanuit het niets één keertje lobbyen. Dat werkt niet.

Heb je wel al moeite gedaan, maar heeft de persoon echt geen interesse in cultuur. Ga op zoek naar wat die persoon wel interesseert, naar wat die belangrijk vindt. Misschien scoor je wel met een verhaal over hoe een samenwerking kosten bespaart, of hoe een bepaalde culturele activiteit problemen oplost voor de scholen. Ga op zoek naar hoe de politicus succes definieert. Gaat het toch vooral om cijfers. Gebruik cijfers om je verhaal te onderbouwen.

Misschien helpen testimonials wel. Ga op zoek naar getuigenissen door in gesprek te gaan met je publiek, met de burger.

Een slecht gesprek gehad met die politicus? Ga opnieuw in dialoog. Zoek uit hoe het komt en vertel je verhaal opnieuw (maar dan beter).

Vraag 2 / Ik heb het gevoel dat mijn verhaal, gebaseerd op woorden van burgers, zowel positief als negatief gebruikt kan worden, dat politici het gaan verdraaien. Vertel ik het dan beter wel of niet?

Het is oké als politici jouw verhaal gebruiken, zolang de kernboodschap overeind blijft. Vertel je verhaal aan zoveel mogelijk mensen.

Ga met alle politieke partijen in gesprek en zoek uit wie interesse heeft in cultuur en in jouw verhaal. Het wordt vaker goed dan slecht gebruikt.

Vraag 3 / Ik ga als ambtenaar lobbyen, maar tegelijk is die politicus mijn werkgever. Hoe communiceer ik dan het best?

Er zijn 2 extreme benaderingen. Ofwel doe je niks, je gaat niet lobbyen voor je organisatie. Ofwel kies je voor een soort van losgeslagen activisme, waarbij je veel persberichten uitstuurt en aanklaagt hoe slecht het gaat in jouw gemeente.

Kies niet voor één van die twee. Maar kies voor de dialoog, met de politiek en met de bewoners.

Wat als de weerstand elders zit, niet bij de schepen, maar bijvoorbeeld bij de stadssecretaris? Overtuig de politici van je goede intenties. Vraag je af hoe je het samen kan doen, hoe je samen het verhaal kan uitdragen.

Meer weten over het ‘creëren van draagvlak voor cultuur’? Een gratis webinar volgen?

Grensverleggende to do's & verhalen in je mailbox? Schrijf je in voor 1 of 2 nieuwsbrieven.